Manipulacja w tekstach reklamowych

01:38 0 Comments



Je艣li powiem, na u偶ytek tej rozmowy, 偶e kot, kt贸ry siedzi sobie w pokoju obok, ma dwie 艂apy wi臋cej ni偶 normalny kot, to ile b臋dzie mia艂 艂ap?
– Sze艣膰?
– Cztery! To 偶e co艣 powiem, nie zmieni kota, zmieni tylko to, co o nim my艣lisz.


Jak przyku膰 uwag臋 odbiorc贸w i zdoby膰 nowych s艂uchaczy ? Z kt贸rej strony „uderzy膰”, 偶eby przebi膰 si臋 wysoko ku g贸rze, a konkurencj臋 pozostawi膰 daleko w tyle? Sposob贸w mo偶e by膰 naprawd臋 wiele, bo internet nie ma 偶adnych granic. Niekt贸rzy graj膮 uczciwie. S膮 te偶 i tacy, kt贸rzy wybieraj膮 drog臋 na skr贸ty. Pozw贸l wi臋c, 偶e opowiem Ci w tym po艣cie o manipulacji tekstem na kt贸r膮 warto zwraca膰 uwag臋.


#1 - B艂臋dy argumentacji


  • Ad auditorem
To zwracanie si臋 do ludzi (s艂uchaczy, czytelnik贸w) w liczbie mnogiej celem pozyskania ich przychylno艣ci. U偶ywaj膮c tego chwytu mo偶na liczy膰, 偶e odbiorcy nie b臋d膮 mie膰 艣mia艂o艣ci przeciwstawia膰 si臋 temu stwierdzeniu. Nie jest to w 艣cis艂ym znaczeniu argument, lecz metoda wywierania nacisku psychologicznego na s艂uchaczach.

Przecie偶 wszyscy z Pa艅stwa tu obecnych troszczycie si臋 o swoje dzieci, czy偶 nie?


  •  Ad baculum
Gro藕ba jest dobrym sposobem na wymuszenie zmiany zdania u odbiorcy. Mo偶e by膰 wyra偶ona wprost. Mo偶e by膰 te偶 pozornie zakamuflowana – wa偶ne, aby za ka偶dym razem by艂a czytelna.

Mo偶esz sobie pisa膰 co chcesz, pami臋taj jednak, 偶e nasza partia nie toleruje najmniejszych odst臋pstw od oficjalnej linii.

Jest to g艂臋boko niemoralne i sprzeczne z prawami ludzkimi i bo偶ymi. Ktokolwiek zdecyduje si臋 i艣膰 t膮 drog膮, nara偶a si臋 na sromotn膮 kar臋!


  • Ad vanitatem
Manewr sprytnego u偶ycia odwo艂a艅 czy por贸wna艅 wobec s艂uchaczy tak, by umiej臋tnie dogodzi膰 ich pr贸偶no艣ci. Potocznie : lizanie komu艣 ty艂ka celem zyskania sobie aprobaty

Sam fakt, 偶e jeste艣cie na tej stronie 艣wiadczy o tym, 偶e jeste艣cie osobami poszukuj膮cymi prawdy i g艂odnymi wiedzy. G艂臋boko wierz臋, 偶e jeste艣cie te偶 w stanie zrozumie膰 wag臋 problemu dzikich kr贸w porwanych wczoraj przez UFO.


  • Ad verecundiam
Pos艂ugiwanie si臋 cytatami czy s艂awnymi nazwiskami ma na celu onie艣mielenie odbiorcy. No bo kto b臋dzie mia艂 odwag臋 wyst膮pi膰 przeciw wypowiedzi osoby powszechnie znanej i cenionej?

Jan Pawe艂 II m贸wi艂, 偶e aborcja jest najwi臋kszym z艂em na 艣wiecie.


  • Ad ignorantiam
Chwyt odwo艂uj膮cy si臋 do niewiedzy. Jest to b艂膮d logiczny polegaj膮cy na nie wzi臋ciu pod uwag臋, 偶e brak dowod贸w fa艂szywo艣ci jakiej艣 tezy nie implikuje jej prawdziwo艣ci.

To oczywiste, 偶e B贸g istnieje – czy jeste艣 w stanie udowodni膰 jego nieistnienie?

Wi臋c twierdzisz, 偶e ewolucja jest prawd膮? A czy widzia艂e艣 kiedykolwiek ewoluuj膮cego w cz艂owieka szympansa?


  • Ad misericordiam
To argument odwo艂uj膮cy si臋 do lito艣ci, aby uzyska膰 [ jakie艣 ] konkretne korzy艣ci.

To prawda, troch臋 min膮艂em si臋 z prawd膮 – ale dzia艂a艂em w dobrej wierze! Mam nadziej臋, 偶e wybaczysz mi to potkni臋cie i b臋dziemy mogli dalej wsp贸艂pracowa膰 dla lepszej przysz艂o艣ci?

Panie profesorze! Ja poprawi臋 t臋 ocen臋, ale niech pan jej teraz nie wpisuje do dziennika!


  • Ad populum
Chwyt demagogiczny. Odwo艂ujemy si臋 do upodoba艅, opinii i przes膮d贸w spo艂ecze艅stwa.

Wszyscy ju偶 wiemy, 偶e ta ekipa sk艂ada si臋 g艂贸wnie z oszust贸w, z艂odziei i karierowicz贸w! Czy chcecie, aby to oni nadal nami rz膮dzili? W imieniu mojej partii mam zamiar zg艂osi膰 wniosek o odwo艂anie ca艂ego tego rz膮du!

Wszyscy doskonale wiecie, 偶e T. to z艂odziej, wichrzyciel, oszust i darmozjad! Od zawsze taki by艂 i to si臋 nigdy nie zmieni! Niech si臋 st膮d wynosi!


  • Ad personam
Atak s艂owny na przeciwnika. Taki osobisty atak skierowany w stron臋 przeciwnika krzywdz膮co go dotyka, powoduj膮c nockout z korzy艣ci膮 dla nas.

Twoje racje s膮 r贸wnie g艂upie, jak Ty sam!

Przewodnicz膮cy Komisji Europejskiej nie jest Polakiem, nie mo偶e zatem wiedzie膰, co jest dobre dla Polski.

Jak mo偶e pan wypowiada膰 si臋 na temat stanu wojennego? Przecie偶 mia艂 pan wtedy 5 lat!


#2 - Sofizmat

To argument, kt贸ry wygl膮da na prawdziwy – ale tak naprawd臋 prawdziwy nie jest. M贸wi膮c potocznie: to nic innego jak wywracanie kota ogonem.

Przyk艂ad 1 :

Czy mo偶esz udowodni膰, 偶e duchy nie istniej膮?
Nie…
Wobec tego powiniene艣 uzna膰 ich istnienie

 Przyk艂ad 2 :

Nie zgubi艂e艣 rog贸w, a je偶eli czego艣 nie zgubi艂e艣, to masz t臋 rzecz, a wi臋c masz rogi


#3

Powo艂ywanie si臋 na wiedz臋 tajemn膮 – czyli niemo偶no艣膰 jej zweryfikowania w innych 藕r贸d艂ach. Zazwyczaj podkre艣la si臋, 偶e czynniki oficjalne k艂ami膮 albo pos艂uguj膮 si臋 p贸艂prawd膮 i w zwi膮zku z tym – nie s膮 godnymi zaufania.  Przy tego typu manipulacji cz臋sto spotykane s膮 te偶 liczne pochlebstwa – np. przekonywanie odbiorc贸w, 偶e s膮 lepsi, fajniejsi, m膮drzejsi, nale偶膮 do o艣wieconych czy te偶 „tych niezmanipulowanych” itp.


#4

Mocne s艂owa wzmacniaj膮ce wymow臋 tekstu, bardzo mocno nacechowane. W ostatnim czasie – im mocniejszy tytu艂, tym wi臋ksze prawdopodobie艅stwo oszustwa. Hasaj膮 takie g艂贸wnie po FB. np. „Zab贸jcza szczepionka”, „Ojczyzna w niebezpiecze艅stwie”, „darmowy iPhone”… itp.


#5

Zdarza si臋, 偶e niekt贸rzy podaj膮 nieprawid艂owe linki 藕r贸d艂owe tylko po to, 偶eby uwiarygodni膰 swoje teksty. Dobrym przyk艂adem takiego niewiarygodnego 藕r贸d艂a mog膮 by膰 dziwnie podejrzane blogi.

Na serio, nie wierzysz, 偶e s艂o艅ce jest w 艣rodku puste? Tutaj jest link, obejrzyj sobie…


#6

Ludzka pod艣wiadomo艣膰 nie rozumie zaprzecze艅. Je偶eli wi臋c mamy komunikat zawieraj膮cy zaprzeczenie, do pod艣wiadomo艣ci dostanie si臋 tylko ten pozytywny fragment. Jaka puenta z tego wynika? Jak chcesz, 偶eby Tw贸j czytelnik (klient albo odbiorca) pomy艣la艂 o czym艣 konkretnym, to najlepszym sposobem jest mu tego… zakaza膰.

Nie my艣l teraz o pracy.

Nie pr贸buj sobie wyobra偶a膰 pi臋trowego autobusu.

Nie staraj si臋 my艣le膰 o swojej rodzinie.



#7 

Chwytliwe po艣wi臋cenie
Kto艣 mo偶e doda膰 wst臋p do posta w dese艅 :

Ostatnio jestem zabiegana i nie mam na nic czasu, ale ta sprawa nie mo偶e d艂u偶ej czeka膰. Mia艂am ju偶 nic nie pisa膰, a tu takie co艣. Chc臋, 偶eby jak najwi臋cej ludzi przeczyta艂o ten tekst, wi臋c – pomimo braku czasu – zamieszczam kolejny wpis

Ju偶 sam wst臋p troch臋 magnetyzuje. Odbiorca chce przeczyta膰 ca艂o艣膰 i jednocze艣nie zapami臋ta膰 jak najwi臋cej. A to dlatego, 偶eby nie przeoczy膰 warto艣ciowej tre艣ci. Ma bowiem poczucie, 偶e skoro tekst powstaje pomimo braku czasu, to jego przekaz jest rzeczywi艣cie istotny.

---

Technik manipulacyjnych tekstem jest naprawd臋 wiele. To, co widzisz tutaj – to raptem ich ma艂a cz臋艣膰. Wykorzystywa膰 mo偶na bowiem uk艂ady s艂贸w, zda艅 czy chocia偶by obrazy. Czy mo偶na si臋 obroni膰 przed takimi manipulacjami ? Przywo艂ajmy na chwil臋 sam膮 definicj臋 manipulacji : jej celem jest wywarcie wp艂ywu na odbiorcy. 脫w wp艂yw ma by膰 korzystny dla manipulatora.

Najskuteczniejszym 艣rodkiem obrony jest s艂owo sprawdzam ...


Leave a message