SPACE MARKETING - REWOLUCJA W ŁĄCZENIU TRADYCYJNEGO ŚWIATA HANDLU Z INTERNETEM

Nowoczesne technologie, łączące nasze e-zachowanie z reklamą online, funkcjonują już od dawna. Jedni z nich korzystają, inni zaś unikają jak ognia. Wraz z rozwojem narzędzi opartych o wi-fi czy bluetooth, możliwe jest połączenie klasycznego handlu ze światem online. Nowe rozwiązania oparte o space marketing - bazują na analizie zachowań konsumenckich. Coraz częściej pojawiają się też w centrach albo dużych sieciach handlowych.


Jeśli pada słowo "reklama", to co Ci pierwsze przychodzi na myśl? Zdecydowana większość ludzi nie lubi reklam - często uważając, że zaśmieca ona przestrzeń i tak naprawdę nie jest do niczego potrzebna. Co ciekawe, Ci sami ludzie - chwilę później - z zadowoleniem i entuzjazmem opowiadają o kolejnej promocji w pobliskim hipermarkecie, gdyż akurat "potrzebują nowej pary rękawiczek". 
Dokładnie taki sam problem dotyczy zbierania danych i chęci bycia traktowanym wyjątkowo. Gdyby zrobić ankietę, w której pierwsze pytanie brzmiałoby "Czy zgadzasz się, aby firmy zbierały informacje o Twoim zachowaniu w sklepie?"a kolejne "Czy doceniasz indywidualne oferty w wybranych sklepach lub paczki z prezentami od sieci handlowych?" - odpowiedzi byłyby oczywiste. Nikt nie lubi być inwigilowany, ale każdy lubi być doceniony. Wcale nie chodzi tu o hipokryzję, ale o powszechny brak świadomości. Mało kto na bieżąco śledzi i rozumie tajniki pojawiających się coraz szybciej nowych technologii... z kolei sztuka zadawania odpowiednich pytań może się okazać kluczem do e-sukcesu.

Cookies tu... cookies tam...
Wszyscy znamy dobrze cookies, które stanowią podstawę do tego, żeby ulubiona marka wyświetliła nam przecenę na kolejne buty, a ulubiony zespół przypomniał o swojej trasie koncertowej koncercie w naszym mieście. 
Sieci handlowe, inwestując w wielokanałowość sprzedaży, zyskują narzędzia do badania zachowań konsumentów. Oprócz wyświetlania treści, analizują najczęściej szukane informacje i ścieżki dotarcia do poszczególnych sklepów, aby poprawić ich ekspozycję.

Space marketing i offline cookies
Dzięki wykorzystaniu technologii bezprzewodowej łączności, takich jak Wi-Fi czy Bluetooth - możliwe staje się łączenie realnych zachowań zakupowych w handlu tradycyjnym z treścią dostarczaną za pomocą nośników digital - i na odwrót. Informacja o produkcie, którym interesujemy się w sieci, wróci do nas podczas pobytu w sklepie stacjonarnym np. w postaci dedykowanego komunikatu ze specjalną zniżką. 
Wyobraźmy sobie, że klikamy w internecie w reklamę interesującej nas szafy na wymiar, a dwa tygodnie później, szukając idealnego mebla, jej producent podczas naszej wizyty w sklepie wysyła nam powiadomienie „Hej Henryk! Może zobaczysz nowy model w naszej kolekcji szaf na wymiar? Dla Ciebie mamy akurat dzisiaj specjalną promocję”. To efekt wcześniejszego kliknięcia w reklamę w sieci. 
Drugi scenariusz jest podobny, ale odwrócony. Wyszliśmy ze sklepu bez zakupu szafy, ale w wynikach wyszukiwań Google trafiamy na ankietę dotyczącą zadowolenia z obsługi i doświadczenia konsumenckiego podczas wizyty w sklepie. W podziękowaniu za jej wypełnienie dostajemy kod rabatowy na produkty wspomnianej firmy. Tym sposobem powstaje pewna unikalna metoda kierowania informacji do nas samych, klientów sklepów, użytkowników smartfonów - w zamian za to, że jesteśmy użytkownikami aplikacji mobilnych, otrzymujemy bardziej spersonalizowane informacje. Jest to dzisiaj możliwe.

---
Space Marketing - marketing przestrzeni, działania marketingowe mające na celu kierowanie przekazu reklamowego do odbiorcy w następstwie jego obecności w jakimś miejscu (np. sklepie, restauracji, półce promocyjnej) przez określony czas. Wyróżnia się komunikację w ramach tzw. live events (informacja pojawia się podczas np. zakupów na telefonie w następstwie zainteresowania poszczególnymi produktami) oraz remarketingu (np. na Facebooku po odwiedzeniu sklepu stacjonarnego). Podstawą do działań space marketingowych są smartfony/tablety/smartwatche działające jako odbiorniki oraz nadajniki w postaci routerów Wi-Fi czy nadajników, znakujące obszar, jednak sam komunikat może zostać wyświetlony na dowolnym formacie digital.
---


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Leave a message