Blogować każdy może - trochę lepiej lub trochę... gorzej. No, ale w każdym razie - od kiedy pojawiły się platformy typu Blogspot czy WordPress -> próg wejścia w ten biznes stał się wyjątkowo niski. W efekcie, bloga może mieć dzisiaj każdy, kogo tylko najdzie ochota (albo kaprys).
O ile założyć blog jest łatwo, o tyle zwiększyć ruch na nim nie jest już tak prosto.

Aby zacząć świadome działania - wcale nie musisz być specem od SEO/SEM, marketingowym guru albo ninjasem z 10-letnim doświadczeniem. Wystarczy, że skorzystasz z przetestowanych praktyk, które opisane zostały poniżej.

Ready? 
Let’s get started.

---

1. Utwórz profile odbiorców

Zanim zabierzesz się za pisanie contentu na bloga, ważne jest, aby poznać odbiorców docelowych i odkryć to, czego poszukają w internecie.

Nic skomplikowanego. Można sprawnie zbudować strukturę odbiorców, odpowiadając na kluczowe pytania:
  • Kto jest Twoją grupą docelową?
  • Jakie problemy mają ludzie i czego szukają?
  • W jaki sposób szukają odpowiedzi na swoje pytania?

Można również rozszerzyć ten zakres, dodając nieco bardziej spersonalizowane pytania typu:
  • Ile mają lat?
  • Jakie są ich zawody?
  • Jaki jest ich poziom wykształcenia?
  • Jaki jest ich poziom wiedzy (specjalistycznej) w zakresie tematyki Twojego bloga?
---

2. Odpowiednie dopasowanie słów kluczowych

Prawidłowe dobranie słów kluczowych pomoże odkryć konkretne słowa, hasła, frazy i zdania, które użytkownicy wpisują w Google (i innych wyszukiwarkach), aby znaleźć wartościową dla nich treść.

Zazwyczaj początkujący blogerzy działają bez większego zastanowienia, dość intuicyjnie. Pierwsze ich teksty na stronach powstają spontanicznie, co można przyrównać w pewnym stopniu do wszystkim znanych sposobów "na chybił trafił" albo "rosyjska ruletka".

Tymczasem odpowiednie dobranie słów kluczowych może przynieść wiele korzyści:
  • odkryjesz rzeczywiste frazy wyszukiwania, których ludzie używają
  • znajdziesz unikalne pomysły na kolejne wpisy
  • poznasz innych blogerów z Twojej niszy i wyróżnisz się lepszą treścią
  • wypracujesz pasywny ruch do bloga

Mamy wiele darmowych narzędzi (płatnych też nie brakuje), które pomogą prawidłowo dobrać hasła kluczowe, np. planer słów kluczowych Google AdWords.

---

3. Kalendarz redakcyjny / Plan działania

Istnieje duże prawdopodobieństwo, iż po przeprowadzeniu badań nad słowami kluczowymi - w Twojej głowie pojawi się szereg pomysłów na kolejne wpisy blogowe. To świetnie!

Pamiętaj, że w ciągu jednego dnia nie powstał żaden duży czy też popularny blog. Praca nad stroną internetową wymaga czasu i konsekwentnego wysiłku, a utworzenie kalendarza redakcyjnego pomoże zachować porządek, trzymać się wytyczonego planu oraz zwiększać wydajność. Dobrym pomocnikiem może być Asana albo Trello, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać ot, chociażby tradycyjny Word/Libre w Windowsie.

Garść dodatkowych wskazówek:
  • nie bądź dla siebie zbyt surowy. Dwa artykuły w tygodniu wystarczą - zwiększaj swoje tempo wtedy, kiedy czujesz się na siłach
  • działaj konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem
  • dodawaj do kalendarza notatki, pomysły na słowa kluczowe i zarysy. Pomaga to w tworzeniu treści o lepszej jakości
  • używaj kolorów, tagów, kategorii i innych funkcji w swoim kalendarzu - po to, aby uczynić go bardziej wizualnym i uporządkowanym
---

4. Wartościowa treść

Najważniejszą rzeczą, której ludzie (i wyszukiwarki) szukają to unikalna treść o wysokiej jakości. 

Doceniane są obszerne artykuły w konkretnych tematach, które odpowiadają na pytania czytelników i rozwiązują ich problemy. Takie teksty nazywane są "pillar articles". Inni eksperci / blogerzy / dziennikarze mogą odnosić się do nich albo udostępniać dalej.

Kilka uwag, o których warto pamiętać podczas tworzenia pillar articles:
  • to wcale nie musi być standardowy tekst. Sprawdzi się także przewodnik, tutorial, artykuł porównawczy, opinia, artykuł listowy itd.
  • różnica pomiędzy pillar articles, a innymi artykułami polega na tym, że ten pierwszy jest bardziej wszechstronny i dostarcza obszernych informacji w danym temacie
  • pillar articles są ponadczasowe i zawsze pomocne - co ważne, trzeba je aktualizować regularnie, bo przecież każda branża się rozwija...
---

5. Zadbaj o czytelność wpisów

Jest wiele teorii mniej i bardziej spiskowych na temat zachowań czytelników. Mawiają, że liczy się pierwsze wrażenie. I słusznie! Jeśli chcesz, aby Twoje wpisy ludzie czytali od początku do samego końca, to zatroszcz się o ich czytelność. To idealne miejsce na wszelkiej maści interaktywność, pogrubienia, kursywy, kolorki, podkreślenia itd. W granicach zdrowego rozsądku rzecz jasna, bo przecież natrętnych mrugań albo zbyt małej czcionki to nikt nie polubi.

Poniżej kilka wskazówek, które uczynią treść bardziej czytelną i przyjazną dla użytkownika:
  • używaj akapitów. Pozostawia to dużo białej przestrzeni wokół tekstu, ułatwiając jego oglądanie i czytanie
  • spróbuj poprawić typografię poprzez użycie czytelnych czcionek i odstępów między wierszami - grunt, by nie męczyły oczu
  • jeśli korzystasz z WordPressa, zainstaluj wspomagającą wtyczkę SEO
  • nie bój się korzystać ze słowników - one faktycznie pomagają
  • używaj obrazów, zrzutów ekranu, filmów, infografik i innych elementów wizualnych. To elementy multimedialne - dzięki nim artykuł zaprezentuje się bardzo ciekawie
---

6. Naucz się podstaw SEO

Dzięki SEO wypracujesz dobre praktyki, a Twoja strona będzie bardziej przyjazna dla wyszukiwarek internetowych. Nie musisz być żadnym specem, aby okiełznać podstawy.

Każdy może rozpocząć przygodę z SEO bez zatrudniania eksperta. Istnieje wiele narzędzi, wtyczek i darmowych tutoriali krok po kroku z których możesz korzystać. 

---

7. Twórz nagłówki przyciągające uwagę

Gdy użytkownik znajdzie Twoją zawartość w wynikach wyszukiwania lub kanałach RSS, pierwszą rzeczą jaką zobaczy jest nagłówek artykułu. Nic więc dziwnego, że chwytliwe tytuły od razu się wyróżniają i dostają więcej kliknięć. Z kolei zwykły nagłówek jest pomijany.

W efekcie: warto umieć pisać dobre tytuły do swoich postów. Takie, które przyciągają uwagę użytkownika i zdobywają większą klikalność. 

Oto podstawowe elementy składowe skutecznego nagłówka:
  • dobry nagłówek wywołuje emocje (radość, zaskoczenie, szok, ciekawość, strach, podniecenie, chciwość itd.)
  • oferuje użytkownikom nagrodę i wartość
  • promuje konkretną treść poprzez włączenie słów kluczowych
  • można składać obietnice. Zawsze je jednak dotrzymuj! Np. możesz powiedzieć użytkownikom dlaczego artykuł jest tak cenny albo co dostaną / zobaczą po kliknięciu w nagłówek
  • dobry nagłówek może (chociaż nie musi) wzywać do działania
Istnieją darmowe narzędzia (generatory) nagłówków z których możesz skorzystać. Są one po angielsku, dlatego warto zachować pewien dystans przy interpretacji wyników, m.in. Title Generator 

---

8. Linkuj wewnętrznie

Gdy już zaczniesz pisać wartościowo i czytelnie - nie zapominaj linkować do wcześniejszych postów jeśli poruszasz uzupełniającą / podobną tematykę. Jest to tzw. linkowanie wewnętrzne (internal linking), które jest bardzo ważne z punktu widzenia SEO. 

Dlaczego jest ono tak istotne?
  • linki wewnętrzne pomagają Google zrozumieć kontekst i relacje pomiędzy różnymi artykułami na Twojej stronie
  • wewnętrzne linki, gdy są prawidłowo rozmieszczone, mogą pomóc zwiększyć liczbę odsłon i zmniejszyć współczynnik odrzuceń
  • linkowanie wewnętrzne powinno być sukcesywnie wypracowanym nawykiem
---

9. Zacznij przygodę z link buildingiem

Link zwrotny to nic innego jak przychodzący link do Twojej strony z zewnątrz.  Backlinki są jednym z ważniejszych czynników mających wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Zdobycie backlinków z wartościowych stron internetowych czy blogów jest bardzo trudne. Nie tylko dla początkujących, bo nawet najbardziej wytrwali blogerzy mogą spotkać się z tym problemem.

Oto kilka wskazówek, jak uzyskać wysokiej jakości linki zwrotne do swojej strony internetowej:
  • spróbuj dotrzeć do osób mających wpływ na Twoją branżę i ich blogów, a następnie za pomocą maila - poinformuj o konkretnych treściach, które być może zechcą poznać, przekazać dalej albo wykorzystać w swoich przyszłych artykułach
  • pisz posty gościnne na innych blogach i stronach tematycznych
  • wywiady z osobami znanymi, lubianymi i wpływowymi to zawsze fajna sprawa. Rozmówcy będą chcieli dać znać swoim użytkownikom, że udzielili wywiadu, a Ty dostaniesz przyzwoity backlink.
  • najprostszym sposobem na otrzymanie backlinka jest podlinkowanie treści w mediach społecznościowych
---

10. Interaktywność postów

Korzystając z WordPressa, masz wiele wtyczek dedykowanych interaktywności. Tu coś zamruga, tam przeskoczy, gdzieś indziej znowu grafika się fajnie przekręci. To właśnie interaktywność, która zaciekawia i zatrzymuje na dłużej - ot, chociażby po to, żeby coś sobie poklikać albo poobserwować.

Równie ważne są elementy wizualne wszelkiej maści, które uatrakcyjniają nawet nudną treść obszernego artykułu. Ludzie lubią infografiki - nie dość, że uczą, to jeszcze są przyjemne dla oka. Ciekawym rozwiązaniem bywają też prezentacje, analizy, raporty i wszystko, co niestandardowe.

A.
Jeśli poszukujesz darmowych, a przy tym unikalnych grafik na bloga - zapraszam do mojego zbioru.

---

11. Wykorzystaj video

Filmy video są interesujące. Gdzieś usłyszałam, choć nie pamiętam już gdzie, że użytkownicy spędzają więcej czasu na wpisach z filmami video niż tylko tekstowo-zdjęciowych.
Całe szczęście, że dodawanie filmów w WordPressie jest super proste.

Szczypta inspiracji:
  • możesz tworzyć pokazy slajdów z instrukcjami głosowymi
  • możesz tworzyć screencasty
  • nagrywaj wywiady z innymi blogerami i wpływowymi osobami w Twojej branży
  • zostań vloggerem, dodawaj własne filmy
---

12. Doceń swoich odbiorców

Treści generowane przez użytkownika to wszelkiej maści komentarze, opinie, posty gościnne itd. Integracja z czytelnikami to bardzo ważna sprawa - warto odpowiadać na komentarze, bo ludzie czują się wówczas zauważeni i docenieni. Każdy lubi miłe słowo czy rozmowę. Z konstruktywną krytyką już różnie bywa.
W ten sposób, mniej albo bardziej świadomie, zachęcasz ludzi do powracania, czytania i angażowania się w dyskusje, a to z kolei przekłada się na zwiększony ruch.

---

13. Zachowaj czystość na stronie

Na rynku dostępnych jest wiele nowoczesnych i interaktywnych motywów WordPressowych. Problem zaczyna się wtedy, gdy nachodzi nas nieodparta pokusa, aby używać szablon nafaszerowany fajerwerkami. Takie templatki są bardzo ładne, nikt nie zaprzeczy,. Pamiętajmy, że nie zawsze stanowią one dobre rozwiązanie.
Czasem lepiej postawić na przyjemny minimalizm.

---

14. Zwiększ prędkość działania swojej strony (bloga)

Strona, która wczytuje się zbyt długo - traci wielu odbiorców.
Jeśli Twoja strona jest powolna, to użytkownicy opuszczają ją zanim się zdąży załadować.
Mało kto ma cierpliwość, żeby czekać...
Podobnie uważa Google. Z jego punktu widzenia, prędkość strony internetowej i czas jej ładowania jest jednym z kluczowych czynników wpływających na pozycję w wyszukiwarce.

Aby mieć pewność, że strona ładuje się szybko, trzeba ją zoptymalizować. Wystarczy użyć dowolnej wtyczki cache, nie przesadzać z ilością uploadów i odpowiednio przygotowywać obrazy / grafiki.

---

15. Zacznij tworzyć listę e-mailową


Poszukiwanie nowych czytelników jest skomplikowanym i długotrwałym procesem. W jednym z ostatnich badań przeczytałam, że ok.70% nowych użytkowników nie powraca już więcej. Dlatego też, zamiast skupiać się na docieraniu do nowych - warto poświęcić trochę czasu, aby zadbać o tych, którzy już Cię znają i czytają.

Jak się upewnić czy masz stałych czytelników? Wystarczy poprosić ich o zapisanie na listę e-mailową / newsletter. Co prawda ludzie mogą śledzić Twoją obecność w social media, ale przecież każda sieć społecznościowa ogranicza na swój sposób zasięgi i w rezultacie - nie pokazuje wszystkiego czytelnikom.

Plus jest taki, że stajesz się właścicielem takiej bazy mailingowej. Nikt nie jest w stanie ograniczyć Twojego zasięgu i masz dostęp do bezpośrednich skrzynek mailowych swoich odbiorców.
Email marketing jest koszmarnie efektywnym i skuteczny. Warto spróbować.

---

16. Linkuj posty w serwisach społecznościowych

Linkuj wpisy w dużych i poczytnych serwisach społecznościowych.

Proces ten można zautomatyzować, bowiem istnieje wiele wtyczek, które będą automatycznie publikować informacje za Ciebie w wybranych social media. Korzystajmy mądrze z dobrodziejstw nowoczesności.

---

17. Nie zapominaj o share'owaniu starszych wpisów

Jeśli piszesz rzadko, to w mediach społecznościowych brakuje Twoich aktualizacji. Czy nie byłoby lepiej, gdybyś automatycznie udostępniał swoje starsze treści w regularnych odstępach czasu?
Uzyskasz więcej ruchu z mediów społecznościowych, zwiększysz widoczność i utrzymasz profile bardziej aktywne.

To wszystko też można zautomatyzować - np. Bufferem

---

18. Odkryj nowe, nieznane dotąd społeczności

Istnieje wiele portali społecznościowych, ale większość z nas spędza cały swój czas na tych największych - Facebook i Twitter.

Jeśli tworzysz niszowego bloga, istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdziesz mniej zatłoczoną społeczność, która będzie zainteresowana Twoimi treściami. Piszesz o biznesie? Udzielaj się na LinkedIn. O aranżacji wnętrz? Twórz piny. Jesteś szafiarką? Postaw na Instagram. Itd.

Spędzaj też czas na Quorze, aby odpowiadać na pytania użytkowników, które przynoszą wartościowe backlinki i pomagają zwiększyć ruch na blogu.

---

19. Sukcesywnie buduj swoją markę i reputację

Społeczności internetowe są świetnym źródłem ruchu.

Te mniejsze można znaleźć na Reddit, grupach LinkedIn / Facebookowych, YouTube i innych.

Warto poświęcić trochę czasu na budowanie reputacji, odpowiadanie na pytania, dołączanie do dyskusji, a potem dopiero dzielić swoją stroną - i tylko wtedy, gdy jest to właściwe.

Pro Tip: Nie zaczynaj umieszczać linków do swoich artykułów gdzie tylko popadnie. Nazywa się to spamowaniem i nie osiągniesz sukcesu z przypiętą łatką spamera.

---

20. Stwórz własną grupę online

Prowadzenie własnej grupy np. na Facebooku może przynieść wiele korzyści. Wraz z jej rozwojem, Twój wpływ będzie coraz większy. Aktywni uczestnicy niejednokrotnie pomogą Ci promować blog na własnych profilach w mediach społecznościowych albo podsuną ciekawe sposoby promocji.
Początkowo mała społeczność może stać się z biegiem czasu głównym źródłem ruchu.

---

21. Uczestnicz w rozwijaniu stron Q&A

Niektóre odpowiedzi wyświetlają się w wynikach wyszukiwania bardzo wysoko, prześcigając wpisy z blogów tematycznych czy firmowych.

Zaletą odpowiadania na pytania jest to, że odpowiedź pozostanie w internecie przez bardzo długi czas i może stać się całkiem niezłym źródłem ruchu.

Nie powiem Ci, abyś tam teraz poszedł i publikował swoje linki. Zamiast tego, warto napisać rzeczywistą, szczegółową odpowiedź z ewentualnym linkiem do własnego postu o podobnej tematyce.

---

22. Pracuj nad wpływowością (influencer marketing)

Czy można przyciągnąć uwagę osoby, która ma wpływ na branżę? Co ważniejsze, jak przekonać taką osobę do promowania akurat Twojego bloga? Nie jest to łatwe, gdyż im bardziej wpływowa osoba - tym więcej propozycji współpracy otrzymuje. Niemniej jednak, warto popracować nad nowymi znajomościami i przyjaźniami. Nie ma rzeczy niemożliwych, a ogranicza nas tylko własna wyobraźnia.

---

23. Poznaj siłę tkwiącą w "social proof"
Zasadniczo 7 osób na 10 poszukuje opinii w internecie przed dokonaniem zakupu. Cenimy sobie opinie oraz rekomendacje ludzi, gdyż dzięki nim albo utwierdzamy się w przekonaniu, że dany produkt faktycznie warto kupić albo że jest on badziewiem.

Znaleźć można wiele sposobów na wykorzystanie social proof, także na nowym blogu:
  • poproś użytkowników o ocenę swoich artykułów
  • poproś o napisanie recenzji / opinii o produktach
  • zbieraj referencje
  • udostępniaj przeróżne statystyki i liczniki - nie martw się, jeśli numery nie są tak duże jak u innych, wciąż wyglądają bardzo wiarygodnie
---


24. Monitoruj social media

Ludzie ciągle zadają pytania na portalach społecznościowych takich jak np. Twitter. Warto skonfigurować alerty do monitorowania słów kluczowych w mediach społecznościowych - dzięki temu można szybko zlokalizować miejsce dyskusji, odpowiedzieć na pytanie, być może rozwiązać czyjś problem.

Edit: Są też narzędzia, które można wykorzystać do tego celu.

---

25. Śledź pozycję słów kluczowych w wyszukiwarce

Gdy już zaczniesz tworzyć unikalne treści i promować je w internecie - obserwuj ranking swoich słów kluczowych w wyszukiwarce. Poznaj darmowy Google Search Console, który będzie pokazywał jak strona radzi sobie w rankingu Google.

Na tym etapie możesz się też pokusić o sprawdzenie widoczności innych stron / blogów. SEMRush i Ahrefs pomogą uzyskać szczegółowy wgląd w konkurencyjne witryny - pokażą też informacje o ich najważniejszych słowach kluczowych i to, co musisz zrobić, aby być lepszym.

---

26. Okiełznaj analitykę strony

Mowa tutaj - rzecz jasna - o darmowym Google Analytics. Śledzi on odwiedzających, a przy pomocy raportów pokazuje ich zaangażowanie oraz aktywność na stronie. Zdecydowane must have każdego blogera.
Największą zaletą korzystania z Google Analytics jest to, że możesz zobaczyć, co robią Twoi użytkownicy na stronie. Będziesz wiedzieć jakie wpisy cieszą się popularnością, co warto publikować i czego unikać.


---
W tym wpisie poruszone zostały tylko etyczne i grzeczne metody, 
a przecież istnieje także ta ciemna (black) strona mocy.

Nie jest to kompletna lista.
Sposobów na zwiększenie ruchu na stronie czy blogu może być zdecydowanie więcej.
---

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Leave a message